RECEPT24 - receptek, finom ételek, recept kereső és receptgyűjtő

You are here:
 
 
 
 

Nem érdemes mindenkinek alacsony sófogyasztást javasolni

E-mail Nyomtatás PDF


Bár nem klinikai, "csak" epidemiológiai az a vizsgálat, amelynek eredményeként megállapította a Yeshiva Egyetem Orvosi Központjának kutatógárdája, hogy nagyon nem valószínű, hogy a nagyobb mértékű sófogyasztás önmagában nagyobb mértékű szív- és érrendszeri halálozáshoz vezetne, azért érdemes komolyan vennni.

 

Először is ez a kutatási eredmény nem az első, amelyik ilyen következtetést von le, hanem megismétli két korábbi, hasonló kutatás hasonló eredményét.

A Yeshiva Egyetem Albert Einstein Orvostudományi Központjának kutatói vizsgálatukhoz felhasználták annak az országos reprezentatív felmérésnek az adatait, amelyet 1970 óta kétévente rendszeresen elvégeztet a szövetségi kormányzat, az amerikai lakosság táplálkozási szokásainak és egészségi állapotának vizsgálatához. A legújabb, rendelkezésre álló felmérés adatait vetették egybe a legfrissebb, rendelkezésre álló halálozási adatokkal.

A táplálkozási felmérés 8700 felnőtt (30 éves és afeletti) állampolgárt kérdezett meg 1988 és 1994 között - részletekbe menően a táplálkozási szokásairól és az egészségi állapotáról. (A megkérdezettek nem voltak speciális, sószegény diétán.)

Miután az ismert szív- és keringési halálozási kockázati tényezők (dohányzás, cukorbetegség, magasvérnyomás) hatását kiszűrték, arra az eredményre jutottak, hogy a mintában szereplőknek az az egynegyede, akik a legkevesebb sót fogyasztják bevallásuk szerint, 80%-kal nagyobb valószínűséggel halnak meg szív- és keringési betegségben, mint az az egynegyed, amelyik a legtöbb sót fogyasztja.

Bármely okból való elhalálozás valószínűsége 24 %-kal mutatkozott magasabbnak a kevés sót fogyasztók körében - bár itt a statisztikai véletlen szerepét nem lehet kiszűrni a kis különbségek miatt.

Persze, ez nem klinikai, ok-okozati vizsgálat, de akkor is elgondolkodtatja az embert, hogy mennyire hasznos vagy egyáltalán - biztonságos - dolog-e mindenkinek az alacsony sófogyasztást javasolni. Tekintet nélkül arra, hogy milyen a vérnyomása vagy fennáll-e egyéb egészségügyi indok.

(Forrás: Albert Einstein College of Medicine of Yeshiva University/Fuggetlen.hu)