Két nashville-i orvos, Mark Houston és Karen Harper tanulmánya szerint a tipikus amerikai étrend kétszer több nátriumot és feleannyi káliumot tartalmaz, mint amennyi a korszerű táplálkozási ajánlásokban szerepel.
A fejlett országokban a feldolgozott élelmiszerek nagyarányú fogyasztásával sokkal több nátrium és kevesebb kálium kerül az emberek szervezetébe, mint az elszigetelten élő, vagy vegetáriánus emberekébe. Ez magyarázhatja, hogy utóbbiaknál sokkal ritkábban fordul elő a magas vérnyomás. Az Amerikai Szív Társaság 2006-os ajánlásában napi 4,7 gramm kálium fogyasztását javasolja.Houston és Harper emlékeztetett arra, hogy más ásványi anyagok bevitele is jó hatással van a vérnyomás alakulására, magnéziumból napi 500—1000 milligrammot, kalciumból legalább napi 800 milligrammot tartanak elegendőnek korábbi tanulmányok szerzői. Az Adelaide-i Egyetem kutatói a fokhagyma vérnyomáscsökkentő hatásáról szóló tanulmányokat elemezve megállapították: a páciensek általában por alakban szedték a fokhagymát, étrendkiegészítőként.
A napi adag 600 és 900 milligramm között váltakozott, ami 3,6—5,4 milligramm allicinnek — a friss fokhagyma hatóanyaga — felel meg. Ez kevesebb, mint egy gerezd fokhagyma. Az étrendi kiegészítés 12-től 23 hétig tartott a vizsgálatokban. Az egyesített adatok szerint a fokhagyma fogyasztása közel öt higanymilliméterrel csökkentette a résztvevők szisztolés vérnyomását.
A magas vérnyomással élő emberek körében a pozitív hatás erőteljesebbnek mutatkozott: szisztolés vérnyomásuk (felső érték) 8,4 higanymilliméterrel csökkent, a diasztolés (alsó érték) pedig átlagosan 7,3 higanymilliméterrel lett alacsonyabb.
(Háromszék)
| < Előző | Következő > |
|---|




