RECEPT24 - receptek, finom ételek, recept kereső és receptgyűjtő

You are here:
 
 
 
 

Hal, heti háromszor

E-mail Nyomtatás PDF


A halak húsának rendszeres fogyasztása segít csökkenteni a szellemi hanyatlás és a stroke kialakulásának kockázatát olyan időskorúaknál, akik egyébként egészségesek.

Egy tanulmányban a 65 év fölötti korosztályból 3660 személy agyát vizsgálták át képalkotó eljárás segítségével úgynevezett csendes agyi infarktusok, illetve olyan apró károsodások után kutatva, amelyek a mentális képességek hanyatlásához, illetve stroke-hoz (agyvérzéshez) vezethetnek. Öt évvel később 2313 résztvevőnél megismételték a vizsgálatot. A vizsgálati személyek egyben kérdőívet is kitöltöttek az étrendjükön szereplő halételekről.

Kisebb az esély az elbutulásra

A kutatók azt találták, hogy alanyaik közül azoknál, akik legalább heti három alkalommal fogyasztottak párolt vagy nem olajban sütött tonhalat, 26 százalékkal kevesebb olyan csendes agyi károsodás alakult ki, amely az elbutulásért és a stroke-ért felelős, mint a halat rendszeresen nem fogyasztóknál. A tonhal és a hozzá hasonló halak húsa gazdag omega-3 zsírsavakban. Ezekből a halakból már heti egy adag is 13 százalékkal csökkentette az agyi károsodások kialakulásának kockázatát. A tudósok észrevették továbbá, hogy az e halfajtákat fogyasztók agyának fehérállományában is kevesebb degeneratív elváltozás mutatható ki.

Olajban sütve nem hatásos

„A tonhal és más halfajták húsa tehát bizonyos mértékig védelmet nyújt az időskori memóriazavarokkal és a stroke-kal szemben” – foglalja össze Jyrki Virtainen, aki a finnországi Kuopiói Egyetemen a kutatást irányította. „Ugyanakkor nem tapasztaltuk a kedvező hatást azoknál, akik olajban sütve készítik el a halat. Hogy miért éppen ezek a halfajták rendelkeznek az általunk igazolt védő hatással, annak megválaszolása további kutatást igényel, de az omega-3 zsírsavak valószínűleg kulcsfontosságúak ebből a szempontból.” Jelentős menynyiségű omega-3-at tartalmaz a tonhalon kívül a lazac, a makréla, a hering, a szardínia és a szardella.

„Arra volt már adat, hogy a hal és a halolaj képes megelőzni a stroke-ot, ám a mi tanulmányunk egyedülálló abban a tekintetben, hogy a halfogyasztásnak a csendes agyi infarktusokra gyakorolt hatását is figyelembe vettük az idős, de egyébként egészséges embereknél” – hangsúlyozta a kutatás egyik vezetője. Más kutatók eredményei szerint a kizárólag képalkotó eljárásokkal kimutatható csendes agyi infarktusok az egészségesnek mondható idős emberek mintegy 20 százalékánál megtalálhatók.

Mediterrán étrend és fizikai aktivitás

A mediterrán étrendre való áttérés és a rendszeres fizikai aktivitás is jelentősen csökkenti a halálozás kockázatát az idősebb korosztály körében. Egy nemrég megjelent tanulmány a mediterrán étrendre való áttérés és a halálozási adatok javulása közötti esetleges összefüggéseket vizsgálta: a felmérés ideje alatt a halban, gyümölcsökben és zöldségekben gazdag, tejtermékekben és vörös húsban szegény, mediterrán étrendet leginkább követők közül 23 százalékkal haltak meg kevesebben, mint az ahhoz legkevésbé alkalmazkodó csoportban.

Ezenfelül a rák és a keringési betegségek – így az agyvérzés, valamint az érelmeszesedés is – is ritkábban fordultak elő náluk, a dohányzók esetében pedig a vérzsír menynyiségét jelentősen csökkentette a Dél-Európában jellemző étrendre való áttérés.

(erdely.ma/kronika.ro/fittonline.hu)